+420 602 610 928
MovedoNezařazenéJak si zvýšit sebevědomí?

Čec

5

Jak si zvýšit sebevědomí?

Každý z nás je se sebou občas nespokojený. Třeba se svým zevnějškem anebo s chováním v dané situaci? Když takový okamžik nastane, nejradši bychom byly neviditelní a tak ve snaze schovat se kulatíme záda, jindy dlouhý krk schováme mezi ramena a s nakrčeným čelem se díváme do země. Den strávený v takové ulitě se obvykle podepíše na naší náladě a okolí se nám raději vyhne, protože kdo by chtěl trávit čas s někým takovým? Jestli je takových dnů ve vašem životě hodně, je čas začít něco dělat.

 Proč začít se sebevědomím pracovat?

 Nízké sebevědomí je většinou spojováno s negativními sebehodnotícími komentáři. Jsem hloupý. Já zase dnes vypadám. Zkazím, na co sáhnu. Člověk, který na sebe dokola pohlíží tímto způsobem, může mít potíže s prosazením svých potřeb, trpí pocitem viny, bývá smutný a v opravdu vážných případech se může vyvinout deprese. Okolí ho častokrát lituje a snaží se pomoci, ale časem zjistí, že to není nic platné a odvrátí se. Lidé s nízkým sebevědomím si velice často „šlapou po štěstí“, vyhýbají se výzvám, mají strach, že neuspějí. Být nechtěný a opuštěný? NE!

 Kroky k záchraně

Před tím než začnete cokoliv dělat, odpovězte si na to, zdali opravdu změnu chcete. Jestliže zní odpověď ANO, vezměte si list papíru a s chutí na cestu k vyššímu sebevědomí.

1/ Přemýšlejte a následně si napište, jak vám nízké sebevědomí ovlivňuje život?

2/ Na tentýž list napište několik věcí, které se vám v životě povedly (děti, studium, koníčky, …)

3/ Opět na ten samý list napište své klady

4/ Zkuste si představit, jaké znáte špatné vlastnosti, které vy nemáte, popište je

Tento list (nebo listy) noste s sebou a ve chvílích, kdy se vaše sebevědomí začne propadat, přečtěte si ho znovu a znovu. Tímto máte první krok za sebou, ten je nejtěžší.

 Budování sebedůvěry

Naučte se všímat si svých kladů. Každý den v týdnu vymyslete tři příklady kladných vlastností, které se projevily a při jaké činnosti. Nezapomeňte si to psát, třeba do diáře (např.: zavolala jsem rodičům-jsem vzorná dcera, vyluxovala jsem – jsem pořádná, cvičila jsem – jsem disciplinovaná).

Náprava sebevědomí je každodenní práce, kdy nestačí pečovat pouze o myšlení, ale také je důležité věnovat se tělu. Naše tělo, jeho držení, dá světu vědět, kdo jsme.

 Veronika radí:

Sebevědomý člověk = sebevědomý postoj. Pokud potkáte člověka, který stojí pevně a vzpřímeně a působí současně velmi uvolněně, je na čase zbystřit, neboť právě vedle vás může stát člověk se zdravou dávkou sebeúcty a sebevědomí. Naopak skleslé držení těla a kulatá ramena jsou výrazem rezignace, nízkého sebevědomí i náznakem možné ovlivnitelnosti. A jak vlastně na zdravý i sebevědomý postoj:

 - pevné postavení nohou v mírném a přirozeném roznožením s rozložením váhy těla rovnoměrně

- přirozené zakřivení páteře, mírně předsunutá pánev, od kostrče vytažení za temenem hlavy

- ramena zlehka stažená dolů a doširoka

- dlouhá šíje

- přirozené zasunutí brady tak, aby krční páteř byla přirozeným prodloužením celé páteře (krční páteř není apendix)

- hlava v lehkém uvolnění s přirozenou mimikou

 A s tím souvisí bohaté téma nonverbálních gest. Na toto téma se můžete těšit v nejbližších dnech.

Nezapomeňte, že péče o sebe sama je důležitá pro vás i váš vztah k okolí. Když se naučíte zacházet se sebou hezky a s citem, budete žít spokojenější a vyváženější život. Člověk se zdravým sebevědomím je sám sobě dobrým partnerem a společnosti, rodině, přátelům, plnohodnotným článkem.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *