+420 602 610 928

Kalendář akcí

MovedoNezařazenéPaleo strava – trend zdravého stravování nebo zase další extrém?

Srp

5

Paleo strava – trend zdravého stravování nebo zase další extrém?

Jak rychle zhubnout a nezbláznit se… To mě napadlo při studování nového fenoménu v oblasti stravování. Mluvím o paleo stravě, neboli paleo dietě. A nutno dodat, že ačkoliv tento způsob stravy není „mým šálkem kávy“, neříkám rezolutní NE.

Tento článek vzniká na základě zájmu o vaše názory a postoje k alternativnímu v tomto případě (ne)modernímu stravování. Možná jsem poslední z vás, kdo o tomto novém fenoménu slyší poprvé…

Zdravá (Paleo) strava

Skládá se pouze z potravin, které jedli naši předchůdci v době Paleolitu, tj. pravěcí lidé. To znamená, že (paleo) příznivci se stravují pouze tím, co se i v dávných dobách dalo ulovit a najít bez dlouhodobého obhospodařování. Jí tedy pouze maso, ryby, mořské plody, vejce, zeleninu, ovoce, houby, semena, ořechy, tuky, koření, kořínky, mořskou sůl… Pijí jen vodu, šťávy z čerstvého ovoce a zeleniny, bylinné čaje a zcela výjimečně i mléko. Ortodoxní vyznavači pak jedí jen a pouze maso v syrové formě.

Striktní NE

Z toho vyplývá, že jde vlastně o extrémní opak jakékoli formy vegetariánství, makrobiotiky i dalších alternativ. „Nemasaři“, kteří preferují stravu složenou z obilovin, luštěnin, sóji a ostatních složek, prostě nemají šanci. Přiznávám, že se řadím do skupiny „ne-maso“, a to i přesto, že jsem celiak a první roky života, kdy mi byla bezlepková dieta diagnostikována, jsem se potýkala se skutečností, co vlastně smím jíst, a to především venku – v restauracích. Téma paleo diety mě zajímá o to víc, neboť by se dalo říct, že jde o ideální alternativu stravy pro celiaky… Dokonce i mnoho mých blízkých, kteří mají shodné omezení, se zajímali a dokonce zkoušeli být novodobými „pračlověky“. A protože mě to přišlo dost šílené, zajímala jsem se, co jim to přineslo?

Existují výhody?

Píše se, že je dokázáno mnoho pozitivních účinků, počínaje efektivnějším cvičením, stabilizací hladiny krevního cukru, lepším spalováním uloženého tuku, redukcí alergií, srovnáním energie, vyčištěním pleti a zlepšováním spánkového režimu konče. I k tomuto jsem mírně skeptická… Zaráží mě samotný fakt, kolik z denního příjmu potravin tvoří živočišné bílkoviny, který se vylučuje s některými zmíněnými benefity…

Paleo – risk nebo jistota

Pokud se odprostím od všech svých životních hodnot, které se ohlížejí na citlivý přístup k přírodě i ke zvířatům, nacházím několik rizik, která mě nenechávají zcela chladnou. V Paleo jídelníčku je totiž vytěsněn příjem sacharidů, tedy obilovin i luštěnin. Ty jsou ovšem pro naše tělo zásadním zdrojem energie, vitamínů i minerálů a v neposlední řadě také bílkovin (luštěniny). A pokud bychom řešili vývojovou linii stravování, několik (mnoho) generací po paleolitické době konzumovalo právě zmíněné luštěniny a obiloviny. Takže jsme narazili na velký OTAZNÍK, co je tedy vývojově správné?

Vás názor mě zajímá. Napište svůj komentář nebo na e-mail: Veronika@movedo.cz.

Úvaha na závěr

Paleo strava, radikální dieta založená na vyřazení polysacharidů, jednodušeji řečeno vynechávání příloh, je spojována s vyřazením průmyslových přídavných látek i dochucovadel, proto je často vyzdvihována jako strava podporující čistou chuť. Ale přiznejme si, není čistá chuť výhodou i mnoha jiných stravovacích směrů, které nejsou tak extrémní?

Ukázka jídelníčku:

Snídaně: ovocný salát s ořechy a semínky

Svačina: kořenová zelenina

Oběd: Kuřecí plátek a zeleninový salát

Svačina: ovoce a ořechy

Večeře: Rybí filé a zelenina

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *